Skip to content

Press

Ungas prylvanor en mardröm för ryggen

Smärtor i rygg och nacke är världens vanligaste åkomma mätt till antalet förlorade arbetsår. Men ryggproblem som tidigare varit kopplad till hög ålder kryper nu nedåt i åldrarna — mycket tack vare stillasittande och felaktig användning av elektroniska prylar. Robin Wakeham från Fysiocenter Odenplan berättar vad man bör tänka på för att undvika ryggbesvär.

Linda Skugges ryggvärk borta!

Jag fick tag på boken när jag hade som allra ondast i ryggen kring jul. Jag blev rejält omskakad och tog till mig råden och värken försvann helt! Berätta, var är hemligheten? Läs mer

Knip- för bövelen!

Efter att vi fått barn så vet vi att både en nysning och hostning kan resultera i en blöt historia. Japp- vi snackar knipmuskler som gått i dvala och korsettmuskulatur som beter sig som en säck mjöl. Vi träffar Pia Weller Specialist Sjukgymnast vid sjukgymnastmottagningen Fysiocenter Odenplan för att få proffstips på hur vi bäst kan gympa och knipa för att återhämta oss efter barnafödandet. Det här vill INGEN missa- vi lovar!

Använd spelaren ovanför eller klicka här för att få höra intervjun

Så blir du fri från ryggvärk

Här är tipsen som tar bort din ryggsmärta – och minskar risken att den blir kronisk. Ryggbesvär är en folksjukdom. Två av tre medelålders svenskar har haft ryggont senaste året. Men att röra på sig gör att smärtan försvinner snabbare. Nu visar en ny svensk studie att fysisk aktivitet är bra vid akut smärta.

Akuta åtgärder mot ryggvärk 

Robin Wakenham, sjukgymnast och exper t på behandling av ryggproblem.

  1. Oroa dig inte för mycket. Normalt försvinner svårare ryggvärk inom några dagar upp till en månad.
  2. Ta en värktablett med antiinflammatoriska egenskaper – receptfria mediciner fungerar bra för behandling av lättare till medelsvåra symptom.
  3. Kyla och värme. Börja med att kyla genom att lägga isbitar i en påse eller i en handduk. Isen hjälper till att lindra smärtan. Använd i 20- till 30 – minuters intervaller. Värme fungerar bäst efter de första 48 timmarna och ser till att mer blod kommer till området så att eventuella skador repareras.
  4. Använd stöd i form av korsetter, kuddar eller bandage för att känna mer stabilitet i ryggen. Men använd bara i korta perioder så att din kropp vänjer sig vid att göra arbetet själv.
  5. Upp på bena och rör på dig. Börja med korta sträckor och utöka i takt med att ryggvärken minskar.

Läs mer

Så slipper du värk i rygg och höfter

Varannan svensk lider av värk i rygg, nacke och axlar. De flesta lider helt i onödan. Nu kan du slippa smärtan – med enkla stretchövningar. – Det tar inte mer än fem minuter om dagen. Om det är snabbt och enkelt blir träningen av, säger Robin Wakeham, sjukgymnast. Läs mer

Diskbråck: Träningen gjorde mig smärtfri

Under ett helt årtionde hade Malin Fröstad fått höra att hon absolut inte fick träna med sitt diskbråck. Till slut var hon så handikappad att steloperation var enda lösningen. Men då träffade hon sjukgymnasten Robin Wakeham som förändrade allt. Läs mer

Den allra vanligaste simmarskadan

Det är bakom kulisserna ett simlopp avgörs. Det är där förberedelserna, både mentala och fysiska, hanteras.

Där hittar vi Sjukgymnasten Jeanette Berggren, som ser fram mot sitt första OS i sommar – och berättar för Aqua om de vanligaste simmarskadorna. Läs mer

Svenska Olympiska Kommittén

Svenska Olympiska Kommittén:s sjukgymnaster Peter Svensson och Jeanette Berggren i diskussion under ett av rörlighetstesterna som ingår i Fysprofilen Funktion. Sandra Näslund, skicross är det som blir testad. Läs mer

Therese Alshammar har ett mindre diskbråck

Smärtorna i axeln kommer och går, så efter en ljusning i torsdags kom ett bakslag i går morse. Efter träningen beslöt hon sig för att ställa in lördagens lagkapp och tisdagens hundra meter frisim. Men fortsätter det att smärta är hennes OS över säger Läkaren René Tour och sjukgymnasten Jeanette Berggren som har behandlat Alshammar sedan i onsdags. Läs mer

Om ”Slå han på käften”

”Slå han på käften” följer under åtta avsnitt några väldigt olika fighters. Två av dessa kommer under seriens gång att gå sitt livs match i en av Europas största MMA-tävlingar som arrangeras i Sverige. Sjukgymnasten Jeanette Berggren behandlar MMA fightern Herdem Alacabek axel under programserien. Läs mer

Lindriga skador på Lance och Arneng

I matchen mot Halmstad i måndags tvingades både Johan Arneng och Lance Davids av planen för sina repspektive skador. Men de lugnande beskeden har kommit. – Det bör inte vara någon fara med någon av dem, säger Djurgårdens sjukgymnast Joachim Heuer till FotbollDirekt.com. Läs mer

Ny skadesmäll för Dif: Ayuba borta 6-8 veckor

Först Boyd Mwila. Sen Yosif Ayuba. – Han blir borta i 6-8 veckor, säger Djurgårdens sjukgymnast Joachim Heuer. Läs mer

Pa Dembo smärtfri

Vadskadade målvakten Pa Dembo Touray klarade fredagens test på Djurgårdens träning.

– Det gick bra för Dembo i dag. Han kände inte alls av vaden, säger klubbens sjukgymnast Joachim Heuer.
– Han var lite stel efter träning, men hade ingen smärta.

Huruvida Touray tar plats mellan stolparna mot Hammarby på söndag är dock oklart. Oskar Wahlström var minst sagt tveksam mot Gefle senast men än är inget klart.

– Jag vet faktiskt inte hur man tänker göra. Det har ju ändå gått rätt kort tid sedan Dembo skadade sig, säger Heuer. Läs mer

Tål du din vardag?

Joachim Heuer berättar att folk som kommer till honom egentligen inte tål sin vardag. De har fel arbetsställning, motionerar för lite och klarar därför inte de påfrestningar som kroppen utsätts för.
– Sjukvården skakar på huvudet när man pratar om elitidrottare, men de är faktiskt en grupp som tränar för sitt arbete, sen ska man inte påstå att de inte får förslitningsskador, men det beror på för hög arbetsbelastning. Läs mer (sida 18)

Outside

Jag har fått en ny hjälte också, min sjukgymnast Pär Mattsson vid Fysiocenter Odenplan. Läs mer

Performance Stability Instruktör i Sverige!

Jocke has recently become a Performance Stability trainee after discovering the Kinetic Control concept in 2007. He will be joining our team of tutors and will teach in Sweden. Läs mer

Djurgårdens sjukgymnast Joachim Heuer berättar om skadorna

Läs mer

Djurgårdens sjukgymnast Joachim Heuer berättar om läget i truppen, och om det bakvända i att vara sjukgymnast

Vi är nu halvvägs genom ett hittills mycket givande träningsläger. För oss som sjukgymnaster är jobbet med DIF fullt av motsägelser. En perfekt dag på jobbet är förhoppningsvis helt händelselös utan några som helst arbetsuppgifter. Samtidigt är det sådana dagar som ordet blindtarm hörs i bakhuvudet – eller om det är Concha som säger det. Läs mer

Min rygg var utdömd – ni räddade den!

Sjukgymnasten Robin Wakeham på fysiocenter trodde på att bygga upp bålstabiliteten hos mig och gav mig kontakten till PTkonsulterna.se och Linda Edengren. Där började vi tillsammans med bålstabilitetsövningar att bygga upp styrkan i min rygg och nu efter snart 5 månader med kontinuerlig träning med PT så är jag så gott som smärtfri. Och har sedan oktober inte ätit några värktabletter och har på så sätt med hjälp av personlig träningca 3-5ggr i veckan börjat ett nytt friskare liv utan smärtstillande värktabletter.” Läs mer

Ryggvärk Här får du sjukgymnastens bästa tips

Robin Wakeham är legitimerad sjukgymnast och har en magisterexamen i ortopedisk manuell terapi. Här delar han med sig av sina bästa råd för dig med ryggvärk. Läs mer