FysiocenterOdenplan
Landstingsanslutna Fysioterapeuter – Remissfritt!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Vi skickar ut inspiration och tips högst en gång i månaden. Du kan när som helst säga upp det via de brev som kommer, eller via meddelande till oss.
Vi lämnar inte ut din adress till någon annan.
Mobilen sliter ut din nacke (TV4) 
Smärtor i rygg och nacke orsakar flest antal förlorade arbetsår i världen. Nu kryper ryggbesvären ner i åldrarna. Vad beror det på? Med Robin Wakeham, fysioterapeut från Fysiocenter Odenplan....
Linda Skugge: Ryggvärk borta!
Robin Wakeham - Leg.Fysioterapeut, Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
”Jag fick tag på boken när jag hade som allra ondast i ryggen kring jul. Jag blev rejält omskakad och tog till mig råden och värken försvann helt!” 
-Linda Skugge

Recensioner:
"Medryckande, galet, roligt och seriöst."
-Dr. Björn Bragée

"Klart läsvärd, både för experter och patienter."
Dr. Roger Stadra 

"Bok jag kommer att rekommendera"
Ragnar Faleij Leg.Fysioterapeut
Superkropp & fri från ryggvärk på 90 dagar – så här gjorde jag 
 Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Den här artikeln beskriver i detalj vad fysioterapeuten Robin Wakeham gjorde för att gå ner 20 kg i vikt och eliminera sin ryggvärk på enbart 90 dagar. Artikeln tar bara 10 minuter att läsa och kan kännas som en käftsmäll, men det kan mycket väl vara en av de viktigaste och mest kärleksfulla artiklarna du läser i ditt liv...
Diskbråck: Träningen gjorde mig smärtfri (Journal.se)
Robin Wakeham - Leg.Fysioterapeut,  Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Under ett helt årtionde hade Malin Fröstad fått höra att hon absolut inte fick träna med sitt diskbråck. Till slut var hon så handikappad att steloperation var enda lösningen. Men då träffade hon fysioterapeuten Robin Wakeham som förändrade allt.
Ont i ryggen (1177 Vårdguiden)
Robin Wakeham - Leg.Fysioterapeut, Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Att ha ont i ryggen är mycket vanligt. Värken sitter oftast i nedre delen av ryggen, men man kan också få ont i bröstryggen. För det mesta går värken över av sig själv men ibland kan du behöva någon form av behandling, säger Robin Wakeham, fysioterapeut vid Fysiocenter Odenplan. 
Så slipper du värk i rygg och höfter (Expressen)
Robin Wakeham - Leg.Fysioterapeut,  Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Varannan svensk lider av värk i rygg, nacke och axlar. De flesta lider helt i onödan. Nu kan du slippa smärtan. – Det tar inte mer än fem minuter om dagen, säger Robin Wakeham, fysioterapeut.
Så stretchar du ett löparknä (1177 Vårdguiden)
 Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Löparknä gör verkligen ont. En del kan få långvariga besvär men man blir oftast bra från löparknä, säger Ulf Gustafsson Ackmer, fysioterapeut vid Fysiocenter Odenplan.
Knip – för bövelen! (Hanna Robinell Blogg)
 Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Pia Weller, fysioterapeut vid Fysiocenter Odenplan, ger proffstips för att återhämta knipmuskler och korsettmuskulatur efter barnafödandet. ”Det här vill INGEN missa – vi lovar!
Så blir du av med ryggvärken (Aftonbladet)
 Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Går det inte över efter en vecka är det dags att söka sig till en ryggvärksexpert, säger Pär Mattsson, fysioterapeut vid Fysiocenter Odenplan.  
Fysioterapi vid besvär i nacke, axlar och rygg (1177 Vårdguiden)
Robin Wakeham - Leg.Fysioterapeut,  Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Du som har ont i ryggen, axlarna och nacken kan få behandling och smärtlindring med fysioterapi. Ofta är rörelse och träning i olika former en del av behandlingen. Du kan också få hjälp med att förändra dina levnadsvanor, säger Robin Wakeham, fysioterapeut vid Fysiocenter Odenplan. 
Hillevi visar oss vägen till ett liv med balans (MittMedia)
 Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Vi har fått paddnacke eftersom vi sitter och hänger ned med huvudet när vi fingrar på mobilen eller surfplattan. Nya vanor leder till smärta på nya ställen, säger Hillevi Borga, fysioterapeut och yogalärare vid Fysiocenter Odenplan.
Träna smart och förebygg löparskadorna (Barometern Hälsa)
 Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Fysioterapeuten och före detta elitlöparen Marlin Brown menar att många ovana löpare går ut för hårt och skadar sig som följd. Genom långsiktig träning går det att förebygga skador. Här visar hon hur man stretchar vadmuskeln.
Djurgårdens fysioterapeut Joachim Heuer berättar om läget i truppen, och om det bakvända i att vara fysioterapeut
 Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Vi är nu halvvägs genom ett hittills mycket givande träningsläger. För oss som sjukgymnaster är jobbet med DIF fullt av motsägelser. En perfekt dag på jobbet är förhoppningsvis helt händelselös utan några som helst arbetsuppgifter. Samtidigt är det sådana dagar som ordet blindtarm hörs i bakhuvudet – eller om det är Concha som säger det.
5 övningar att göra under arbetsdagen (Stadium)
 Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Stel nacke, musarm och ryggproblem är något många med stillasittande arbete brottas med, säger Sidnie Djalilian, leg. fysioterapeut & fystränare för karatelandslaget. 5 enkla övningar att göra under arbetsdagen... 
Lindriga skador på Lance och Arneng (SvenskaFans.Com)
 Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
I matchen mot Halmstad i måndags tvingades både Johan Arneng och Lance Davids av planen för sina repspektive skador. Men de lugnande beskeden har kommit. – Det bör inte vara någon fara med någon av dem, säger Djurgårdens fysioterapeut Joachim Heuer till FotbollDirekt.com. 
Ny skadesmäll för Dif: Ayuba borta 6-8 veckor - Fotbollskanalen.se  
 Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Först Boyd Mwila. Sen Yosif Ayuba. – Han blir borta i 6-8 veckor, säger Djurgårdens fysioterapeut Joachim Heuer.
Så blir du fri från ryggvärk (Expressen)
Robin Wakeham - Leg.Fysioterapeut,  Robin Wakeham Fysiocenter Odenplan
Akuta åtgärder mot ryggvärk
Robin Wakenham, fysioterapeut och expert på behandling av ryggproblem, ger 5 akuta åtgärder mot ryggvärk:

1.Oroa dig inte för mycket. Normalt försvinner svårare ryggvärk inom några dagar upp till en månad.

2.Ta en värktablett med antiinflammatoriska egenskaper – receptfria mediciner fungerar bra för behandling av lättare till medelsvåra symptom.

3.Kyla och värme. Börja med att kyla genom att lägga isbitar i en påse eller i en handduk. Isen hjälper till att lindra smärtan. Använd i 20- till 30 – minuters intervaller. Värme fungerar bäst efter de första 48 timmarna och ser till att mer blod kommer till området så att eventuella skador repareras.

4.Använd stöd i form av korsetter, kuddar eller bandage för att känna mer stabilitet i ryggen. Men använd bara i korta perioder så att din kropp vänjer sig vid att göra arbetet själv.

5.Upp på bena och rör på dig. Börja med korta sträckor och utöka i takt med att ryggvärken minskar.